ROC Midden Nederland zet in op innovatie en gaat voor het succes van studenten.

ROC Midden Nederland zet in op innovatie en gaat voor het succes van studenten. Ondernemend en nieuwsgierig: daar hoort een gastles bij van Gaming@Work bij.

Behoefte

In samenwerking met Netwerk Onderwijs & Arbeidsmarkt en Projecthuizen bundelen werkgevers, onderwijsinstellingen en de gemeente Amersfoort de krachten. Hun doel is om de aansluiting tussen onderwijs en de arbeidsmarkt te verbeteren.

 

Tijdens De Week van het Ondernemen ontmoeten de werelden van onderwijs en bedrijfsleven elkaar persoonlijk tijdens gastlessen. De gastles waarvoor Gaming@Work gevraagd is, heeft als basis om intrinsieke motivatie te verhogen en vanuit een verfrissende methode leerdoelen over te brengen.

Game-based Learning

Tijdens een economie les kregen ruim twintig MBO B&A leerlingen eerst een pitch over Gaming@Work en inzage in de wereld van Applied Skill-Gaming en Game-based Learning (Gaming@School). De leerlingen kwamen daarna bij elkaar in Minecraft Education Edition (MEE), een videospel en leerplatform van Microsoft. In een voorbereide workshop les worden de leerlingen door de primaire, secundaire en tertiaire sectoren van de economie geloodst met opdrachten.

 

Na een korte uitleg ging men aan de slag om de besturing te begrijpen. Volgens werden er groepen gemaakt en bedrijven gevormd om met verzamelde grondstoffen producten te etaleren in hun gebouwde winkels.

Resultaten

Iedere groep kreeg rollen te verdelen en moest samenwerken om ervoor te zorgen dat de winkel voldoende grondstoffen ontving. De concurrentie was hevig en het duurde niet lang voordat de groepen elkaar goed dwars zaten.

 

Halverwege de workshop werd er een puntenschema geïntroduceerd. Daardoor werden strategieën aangepast om uiteindelijk producten te maken die veel punten waard waren. Aan het einde van d workshop kwam de realisatie bij beide groepen naar voren dat samenwerking belangrijker is dan de concurrentie dwarsbomen.

Gaming en vaardigheden

Steven Dekker, mede-eigenaar Gaming@Work: “De meeste leerlingen groeien op met gaming. Zet deze interesse om in een productieve activiteit om soft skills, welzijn en bevlogenheid te verhogen. Neem snel contact op om te verkennen hoe u gamen op school kunt inzetten”.

 

De game tijdens deze op-maat-gemaakte workshop was specifiek geselecteerd om computervaardigheden zoals 3d-visualisatie, samenwerking en cognitie te stimuleren. Onderzoek wijst uit dat hoge mate van sociale interactie essentieel is om sociale interactie buiten de game te bevorderen.

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Ik geef Netwerk Onderwijs & Arbeidsmarkt toestemming om mijn naam en e-mailadres te gebruiken voor het versturen van nieuwsbrieven en verklaar kennis te hebben genomen van de privacyverklaring van Netwerk Onderwijs & Arbeidsmarkt.

contact netwerk onderwijs & arbeidsmarkt

Projectleider
Sylvia Krebber
06 53 14 65 39

AANMELDEN DOCENT IN BEDRIJF 2023


 Voorkeur 1 bedrijfsbezoek

 Voorkeur 2 bedrijfsbezoek