Ken je klant

Ken je klant!

In de alternatieve stageperiode die het B&A College Amersfoort in samenwerking met Projecthuizen.nl en 10 Amersfoortse ondernemers organiseert voor haar eerstejaars studenten, pakken de studenten 12 uitdagingen van de Amersfoortse ondernemers in groepjes op. 

In de alternatieve stageperiode die het B&A College Amersfoort in samenwerking met Projecthuizen en 10 Amersfoortse ondernemers organiseert voor haar eerstejaars studenten, pakken de studenten 12 uitdagingen van de Amersfoortse ondernemers in groepjes op. Hiervoor gaan de studenten één dag in de week naar de Boogkerk. Daar volgen ze ook thema-workshops of seminars onder leiding van de ondernemers over de opdracht. De eerste workshop werd gegeven door marketingstrateeg Laura Hamer, oprichter en eigenaar van het succesvolle FunnelGuru, en ging over digitale marketing. Samen met docente Sifrah Schipper vertelt Laura over de inspirerende ochtend.

 

Laura Hamer: ‘Ik heb de studenten veel verteld over hoe je met je onderneming succesvol kunt worden met online marketing in een volle marktplaats. Momenteel zijn er zoveel bedrijven actief. De KvK heeft een tsunami aan inschrijvingen gehad door Corona. Met deze groei wordt het steeds moeilijker om je publiek te bereiken en aandacht te krijgen voor je dienst of product. Het állerbelangrijkst is: ken je klant. Ga niet over jezelf vertellen, maar stel vragen en luister. Dit beaamt iedere topondernemer. Stap twee is: presenteer iets aan je klant waardoor hij of zij denkt: dat wil ik. En dan heb ik het over iets dat je gratis kunt weggeven zoals een whitepaper. Sales is een proces waarin je je klant stap voor stap meeneemt in het bouwen van de vertrouwensband.’

 

Buyer persona
‘Ik had me voor deze bijeenkomst goed voorbereid met de vraag: hoe motiveer ik de studenten? Dan is het belangrijk om ze in hun eigen taal aan te spreken. Ik heb ze aan het werk gezet en ze veel vragen gesteld: hoe ziet jouw buyer persona eruit? En hoe kunnen we die persona iets laten kopen? Dan zie je dat de studenten heel vindingrijk zijn. Het is ook mooi om te zien dat de studenten direct aan de slag gaan. Leuk om dan achteraf de vraag te krijgen: ‘Mevrouw kunnen we ook bij u werken?’ Met sommige studenten heb ik gespard over de opdracht die ze voor de alternatieve stageperiode hebben gekozen. Gaandeweg de ochtend zag ik dat ze steeds meer gemotiveerd raakten over het onderwerp. Graag wil ik de studenten iets meegeven en via de docenten bied ik dan ook onze instapopleidingen aan, zodat ze blijvend en laagdrempelig kennismaken met het digitale marketing vak.’

 

Professioneel advies
Docente Sifrah: ‘Het was voor de studenten wennen om weer eens op een andere locatie te zijn, maar ze vonden het fijn om weer bij elkaar te zijn, in een andere omgeving. De alternatieve stageperiode is ook zo bedoeld: dat de studenten zich ontwikkelen buiten school. De studenten zijn nu met de opdracht van de Amersfoortse ondernemers medewerker voor die onderneming geworden. Net als tijdens het stagelopen. De studenten nemen dit heel serieus en willen straks een professioneel advies afleveren voor de uitdaging waar de ondernemer tegen aan loopt. Het advies, daar moet de ondernemer ook écht iets mee kunnen.’

 

Directe toepasbaarheid
Sifrah: ‘De studenten ervaren deze alternatieve stageperiode heel verschillend: de ene student kan goed omgaan met de vrijheid en de vraag van de ondernemer. Er is geen kant-en-klaar antwoord, er is geen goed of fout. En dat is voor sommige studenten groots. De andere student gaat wat meer ‘zwemmen’. Ze moeten nu snel leren trechteren. Dat is voor sommigen lastig: het aanbrengen van structuur en het opdelen in kleine stappen. Ook de uitdagingen van de ondernemers zijn verschillend. De studenten leren nu de vraag af te pellen.
De studenten vonden de workshop van Laura heel leuk en interessant. Het was mooi om te zien hoe de studenten in hun groepjes gelijk in hun opdracht toepasten wat Laura hen verteld had. Na afloop stelden de studenten persoonlijke vragen, ook over hoeveel ze verdient en welke auto ze rijdt. Daar ging Laura heel spontaan en leuk mee om.’

 

Co-creatie
Het Business & Administration College van ROC Midden Nederland zet alles in het werk om de studenten succesvol te laten zijn op de arbeidsmarkt. Inventiviteit, zoals de alternatieve stageperiode, hoort daarbij en past bij onze strategische pijler Arbeidsmarktsucces. We zijn wendbaar en flexibel zijn en ontwikkelen in nauwe samenwerking met de beroepspraktijk het onderwijs. 

Co-creatie is onze ‘mindset’: samen met het werkveld geven we vorm en inhoud aan ons onderwijs, dat ook tot uiting komt in ons Campus Connect Center (CCC).

Lees ook

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Ik geef Netwerk Onderwijs & Arbeidsmarkt toestemming om mijn naam en e-mailadres te gebruiken voor het versturen van nieuwsbrieven en verklaar kennis te hebben genomen van de privacyverklaring van Netwerk Onderwijs & Arbeidsmarkt.

contact netwerk onderwijs & arbeidsmarkt

Projectleider
Sylvia Krebber
06 53 14 65 39

AANMELDEN DOCENT IN BEDRIJF 2023


 Voorkeur 1 bedrijfsbezoek

 Voorkeur 2 bedrijfsbezoek